ВЕЛИКИЙ ЧЕТВЕР: СПОМИН ТАЄМНОЇ ВЕЧЕРІ. ВСТАНОВЛЕННЯ ТАЇНСТВА ЄВХАРИСТІЇ
Розмістив Admin на May 02 2024 - 06:09:38
ВЕЛИКИЙ ЧЕТВЕР: СПОМИН ТАЄМНОЇ ВЕЧЕРІ. ВСТАНОВЛЕННЯ ТАЇНСТВА ЄВХАРИСТІЇ
Розширені новини
ВЕЛИКИЙ ЧЕТВЕР: СПОМИН ТАЄМНОЇ ВЕЧЕРІ. ВСТАНОВЛЕННЯ ТАЇНСТВА ЄВХАРИСТІЇ
Закінченням вечірніх молитов у велику середу, ми наближаємось до світанку великого четверга. День цей зветься ще Літургією року. Його присвячено спомину про Таємну Вечерю Христа й апостолів, під час якої було встановлено основне Таїнство Православної Церкви - Таїнство Євхаристії, або Причастя Тіла і Крові Господніх.
З наближенням Пасхи, Ісус Христос, виконуючи старозавітній Закон про святкування Пасхи, зібрав своїх учнів в Єрусалимі, в кімнаті Сіонської горниці, щоб востаннє разом їсти паску. Він взяв хліб, поблагословив, переломив його та роздав апостолам зі словами: "Прийміть, їжте, це - Тіло Моє, що за вас ламається..." - тобто передається на страждання і смерть. А також взяв чашу, подякував і сказав: "Пийте з неї всі, бо це - Кров Моя Нового Завіту, що за багатьох проливається на відпущення гріхів".
Таким чином Самим Ісусом було встановлене головне Таїнство Православної Церкви - Євхаристія (подяка), в якому під виглядом хліба та вина, Спаситель подав усім нам через апостолів Свої справжні Тіло і Кров, Яких православні християни причащаються кожної Літургії, згадуючи Христову Жертву за рід людський.
Хоча хліб і вино в Таїнстві стають Тілом і Кров’ю Господніми, але Він перебуває в цьому Таїнстві всією Своєю сутністю, тобто Своєю душею і самим Своїм Божеством, котре нероздільне з Його людською природою.
Святі Отці Древньої Церкви не сумнівались в тому, що євхаристичний хліб і вино після освячення є істинним Тілом й істинною Кров’ю Господа Ісуса Христа, іншими словами, знаходяться в такому відношенні до божества, в якому знаходиться людська природа Христа: незмінно, нероздільно, незлитно, нерозлучно. Однак при цьому очевидно, що хліб і вино в таїнстві зберігають свій природній вигляд і сприймаються нашими тілесними відчуттями як такі, котрі не зазнали змін. Отже, коли ми причащаємось, то бачимо перед собою в чаші матеріальну речовину - вино, квасну просфору й воду, які в часі Літургії, через призивання молитви священиком, перетворені Святим Духом в Тіло і Кров Спасителя. Матеріальні речовини - це дар Господній людству від земних плодів. Виростивши і зібравши їх, людина приносить Богу, а Господь дарує людині для спасіння.
Чистим звуть в народі цей четвер, бо саме тоді, зібравши учнів у Сіонській горниці, Господь омив їм ноги, навчаючи разом з ними і всіх нас ніколи не зневажати оточуючих нас людей та розуміти, що ми прийшли в цей світ не для того, щоб служили нам, а задля того, щоб послужити нашим ближнім.
Відразу після причастя Юда вибіг з горниці… Мине кілька годин, і він повернеться з озброєними вартовими та цілуванням зрадника викаже Господа його ворогам.
Цього дня у храмах зранку звершується Літургія святителя Василія Великого, в часі якої замість Херувимської пісні лунає інший піснеспів: Вечері Твоєї Тайної, Сину Божий, нині причасником мене прийми, бо ані ворогам Твоїм тайну розповім, ані цілування дам Тобі, як Юда, але, як розбійник, сповідую Тебе: пом’яни мене, Господи, у Царстві Твоїм!
Літургію Великого четверга звуть ще Літургією року - адже її присвячено спомину про ту саму Таємну Вечерю, на якій Господь, вмивши ноги учням, переломив хліб і дав учням вино, промовивши: Прийміть, їжте, це - Тіло Моє; і - Це Кров Моя Нового Завіту, що за вас і за багатьох проливається на відпущення гріхів.
Таким чином Христос встановив одне з головних Таїнств християнської Церкви, а ми, приймаючи Причастя в Чистий Четвер, стаємо учасниками Таємної Вечері, подумки розділяючи її з апостолами та приймаючи Тіло і Кров Христові - ніби з рук Самого Господа.
Існує традиція, згідно з якою на Чистий Четвер допускалися до Причастя навіть ті люди, на яких за важкі гріхи було накладено сувору єпитимію. Це, ймовірно, пов’язано з надзвичайно великим значенням, яке має Літургія Чистого Четверга, причаститися під час якої, за можливістю, бажано кожному істинному вірянину.
Саме під час Таємної Вечері Христос промовив: "Нову заповідь даю вам: любіть один одного; як Я полюбив вас, так і ви любіть один одного! По тому пізнають усі, що ви учні Мої, коли будете мати любов між собою".
А також додав: "Жінка, коли родить, має скорботу, бо прийшла година її, але коли вона народить дитину, уже не пам’ятає скорботи від радості, тому що прийшла нова людина в світ. Так і ви тепер маєте смуток, але Я побачу вас знову, і серце ваше буде радіти; і радості вашої ніхто не відніме від вас".
Насправді, завжди, а особливо в час війни, в духовному плані Євхаристія - це найбільше, що є в людини . Це все, що Господь з любові дає людині і все, що людина може принести Богу через чисте серце. Тому, маючи можливість - не відкладаймо на потім, а вже тепер, молитовно підготовившись, спішімо до храму прийняти Христа через чашу, в Таїнствах сповіді та Євхаристії.
І не відступаймо цими днями від Христа ані на крок. Пам’ятаймо: дорога до Світлого Воскресіння пролягає через Голгофу, і лише той, хто пройде цей шлях разом із Господом, розіп’явши свої гріхи на Хресті Божої совісті, зможе увійти в Пасхальну радість оновленою, звільненою від влади смерті людиною!