«Йдіть, навчайте всі народи, хрестячи їх в ім’я Отця, і Сина,
і Святого Духа, навчаючи їх зберігати все, що Я заповів вам;
і ось Я з вами по всі дні, до кінця віку. Амінь» (Мф. 19-20).
9 грудня у Свято-Георгіївському храмі м. Суми Високопреосвященнійшим Мефодієм, архієпископом Сумським і Охтирським рукоположений у сан пресвітера диякон Олег Мальченко. На ниві Божій – поповнення: ще один пастир прийшов на служіння Слову-Христу.
Що означає священство і для чого потрібні священики?
«Священство це – таїнство, у якому через святительське рукоположення на правильно обраного сходить Святий Дух і поставляє його звершувати таїнства і пасти стадо Христове» (Православний катехізис).
Священики – люди, обрані для служіння Євхаристії і для пастирства, духовної опіки віруючих. Господь спочатку обрав 12 апостолів, а потім ще 70, дав їм владу відпускати гріхи та звершувати таїнства, але не своєю силою, а благодаттю Святого Духа, даровану їм Господом після Його Воскресіння. Апостоли передали її єпископам, а ті – священикам через таїнство
«Йдіть, навчайте всі народи, хрестячи їх в ім’я Отця, і Сина,
і Святого Духа, навчаючи їх зберігати все, що Я заповів вам;
і ось Я з вами по всі дні, до кінця віку. Амінь» (Мф. 19-20).
9 грудня у Свято-Георгіївському храмі м. Суми Високопреосвященнійшим Мефодієм, архієпископом Сумським і Охтирським рукоположений у сан пресвітера диякон Олег Мальченко. На ниві Божій – поповнення: ще один пастир прийшов на служіння Слову-Христу.
Що означає священство і для чого потрібні священики?
«Священство це – таїнство, у якому через святительське рукоположення на правильно обраного сходить Святий Дух і поставляє його звершувати таїнства і пасти стадо Христове» (Православний катехізис).
Священики – люди, обрані для служіння Євхаристії і для пастирства, духовної опіки віруючих. Господь спочатку обрав 12 апостолів, а потім ще 70, дав їм владу відпускати гріхи та звершувати таїнства, але не своєю силою, а благодаттю Святого Духа, даровану їм Господом після Його Воскресіння. Апостоли передали її єпископам, а ті – священикам через таїнство рукоположення. Священики є помічниками і знаряддям Божим в усіх таїнствах. І тому їх служіння називається священним.
Найголовніше таїнство Церкви – Євхаристія. Священик, який звершує Євхаристію символізує Христа. Священик, стоячи перед Престолом, повторює слова Самого Господа на Таємній вечері: «Прийміть споживайте, це є Тіло Моє…», а у молитві на Херувимській пісні, він промовляє: «Ти єси Той, що приносить жертву і принесений, що приймаєш і роздаєшся, Христе Боже наш…». Священик звершує своїми руками священнодію, повторюючи все те, що звершував Сам Христос. Але він не повторює буквально ці дії, не наслідує їх, але, образно кажучи, “пронизує час” і цілком незбагненно для звичної картини просторово-часового зв’язку, своїми діями співпадає з діями Самого Господа, і своїми словами - зі словами Господа! Тому літургія називається Божественною. Вона відслужена один раз Самим Господом у часі і просторі Сіонської Горниці, але поза часом і простором, у перебуваючій Божественній Вічності. У цьому парадокс учення про Священство і Євхаристію.
Православна Церква надає виключне значення священному сану. Про високе достоїнство священства писав преподобний Силуан Афонський: «Священики носять у собі настільки велику благодать, що якби люди могли бачити славу цієї благодаті, то весь світ здивувався б їй, але Господь приховав її, щоб служителі Його не возгордилися, а спасалися у смиренні».
Священик - свідок у Таїнстві сповіді. Священик наділений від Бога правом оголошувати від імені Бога прощення гріхів. Господь Ісус Христос сказав апостолам: «Що ви зв’яжете на землі, те буде зв’язане на небі, і що розв’яжете на землі, те буде розв’язане на небі» (Мф. 18, 18). Однак сама сповідь приноситься не священику, а Христу, а священик тут – лише «свідок». Церква, встановлюючи сповідь перед священиком, враховувала суб’єктивний фактор: Бога багато хто не соромиться, бо не бачать Його, а перед людиною сповідуватися соромно, але це спасительний сором, який допомагає перебороти гріх. Крім того, «священик є духовним наставником, який допомагає знайти вірний шлях для подолання гріха. Він покликаний не тільки стати свідком покаяння, але і допомогти людині духовною порадою, підтримати її. Підкорення ніхто від мирян не вимагає - це вільне спілкування, засноване на довірі священику, взаємний творчій процес. Наша завдання - допомогти обрати вірне рішення.
У Християнській Церкві священство нерозривно пов’язано з народом Божим і одне не може існувати без іншого: як громада не може бути Церквою без священика, так і священик не може бути таким без громади. Священик не є одноосібним звершувачем Таїнств: усі Таїнства звершуються ним за участю народу, разом з народом. Трапляється, що священик змушений звершувати службу один, без парафіян. І, хоча чин літургії не передбачає подібних ситуацій і передбачається, що у службі бере участь зібрання людей, все ж і у такому випадку священик не самотній, бо ангели і святі, і спочилі разом з ними приносять безкровну жертву.
Побажаємо новопоставленому священику Олегу те, що бажав апостол Павло Тимофію: «Нехай ніхто не гордує твоєю молодістю: але будь взірцем для вірних у слові, в житті, в любові, в дусі, у вірі, у чистоті».
Настоятель Свято-Георгіївського храму м. Суми протоієрей Олексій Згонник.